Následujeme jejich potřeby, pocity a přání. Jejich způsobem jim ukazujeme to, co je právě zajímá. Necháváme je vše zkoušet a zkoumat všemi smysly. Přirozeně a s radostí tak poznávají svět a učí se starat o sebe i druhé. A cítí se šťastné, velké a důležité.
Skrze Montessori pomůcky, tvoření, pohyb a péči o prostředí děti objevují slova, čísla, přírodu, umění. Učí se uklidit, připravit svačinu, starat se o zvířátko, zahradu, les. Učí se vyjádřit své pocity a přání, naslouchat druhým, prosadit se i ustoupit.
Od roku 2010 žijeme rodinnou česko-anglickou Montessori školkou opravdu přizpůsobenou dětem. Ve vile se zahradou mezi Kunratickým parkem a rybníkem Šeberákem se každodenně setkávají s českými a anglicky mluvícími učiteli a kamarády ve dvou třídách pro děti od 1,5 do 3 let a od 3 do 6 let.
Zkoumání světa ho samo volá, samo intuitivně ví, co právě potřebuje dělat a poznat. Když cítí, že je čas přelívat vodu, osahávat textury, počítat, kreslit či tančit, ponoří se, až svět kolem na chvíli zmizí. A každý den se k tomu vrací tak dlouho, dokud není se svým uměním spokojené.
Třída plná Montessori pomůcek, kuchyň, zahrada, les, každý z nás. Děti pozorují, zkoumají a nasávají vše kolem sebe, ze všeho a od všech se učí, všechno chtějí zkusit. My pro ně připravujeme inspiraci, aby se mohly učit vlastními zkušenostmi, samy ve svém rytmu i společně.
Očima i srdcem pozorujeme a nasloucháme a podle toho děti provázíme každým dnem, inspirujeme, ukazujeme, pomáháme a někdy nepomáháme. Protože když je činnost dobře připravená a dítě ji zvládne bez pomoci, rad či opravování, má ze sebe mnohem větší radost.
Kdo jsem a jaký jsem a kdo jsou ostatní? V čem jsme stejní a v čem se lišíme? Jak být sám sebou, a přitom neomezovat či nezraňovat druhé? Jak se prosadit a kdy ustoupit? Jak vyřešit konflikt? To vše s dětmi každý den v různých situacích prožíváme a učíme se rozpoznávat a řešit.