Poslání

Věříme, že pocit štěstí pramení z lásky k sobě i k druhým a z důvěry ve vlastní cestu

Společně tvoříme prostředí, kde se cítíme v bezpečí, svobodní a milovaní, kde děti mají hlas. S radostí a bez stresu se učíme od sebe navzájem a inspirujeme se ke zkoumání všech barev světa a života.

Skrze vzájemný respekt a společné učení, práci a každodenní soužití poznáváme nejen svět, ale i sami sebe, objevujeme a rozvíjíme svůj skutečný potenciál a směr. Učíme se pro sebe a pro život a každý den se rádi setkáváme.

Ze všeho nejvíc tvoří láska.
- Maria Montessori -

Jsme malotřídní školka a škola

Všichni
se u nás znají
jménem!
Učitelé
s vámi denně
mluví.
Můžete
přijít do třídy
a dívat se, jak
děti pracují.
Můžete se
i zapojit!

Jsme tvořiví!

Děti
k nám chodí
rády!
Učíme se
hrou, se zájmem
a radostí.
Neučíme
se jen fakta, ale
také přemýšlet,
experimentovat
a zkoumat.
Učíme se
nacházet
vlastní
řešení.

Jsme multikulturní!

Děti se u nás
setkávají s rýznými
národnostmi.
Rodilí
mluvčí s nimi
mluví anglicky
od nejranějšího
věku.
Vše přitom
probíhá pomocí
přirozené
komunikace.

Vycházíme z Montessori pedagogiky.

Nejdůležitější je pro nás vztah s každým dítětem a láska k jeho jedinečnosti.

Naši absolventi...

explore
Váží si sami sebe, vědí, kdo jsou a kam chtějí směřovat
record_voice_over
Nebojí se vyjádřit sebe, své myšlenky, postoje a sny
diversity_3
Dovedou spolupracovat a dělat společná rozhodnutí
public
Zajímají se o svět, kladou velké otázky a hledají řešení
hearing
Váží si druhých a naslouchají jiným názorům
star
Mají důvěru a odvahu k životu a těší se na svou cestu

Naši učitelé...

school
Předávat své vědění a zkušenosti je pro ně poslání a vášeň
hearing
Naslouchají dětem a tvoří pro ně cesty, jak uchopit svět a život
star
Objevují a oceňují jedinečnost každého dítěte
escalator_warning
Každé dítě citlivě vedou k rozvíjení jeho potenciálu
psychiatry
Chyby berou jako nástroj vývoje a růstu
local_library
Neustále se učí, sebereflexí, vzájemně a nejvíc od dětí
Práci na něčem, na čem nám záleží, se říká stres. Práce na tom, co milujeme, je vášeň.
- Simon Sinek -

Naši rodiče...

verified_user
Důvěřují dětem a jejich přirozené chuti se učit
hourglass_top
Dávají dětem čas a prostor rozvíjet se vlastním tempem
lock_open_right
Nepotřebují kontrolu, měření a srovnávání
volunteer_activism
Podporují zájem a vnitřní motivaci, ne odměny a tresty
palette
Oceňují autenticitu, kreativní myšlení a spolupráci
person_celebrate
Přejí si především šťastné děti, které najdou vlastní cestu

Příběh Willowtrees

Podzim 2005

Naše první dcera, jejíž jméno znamená hvězda. Všechno mám nachystané a načtené. Jen na její první pohled z očí do očí mě nikdo nepřipravil. Jak se může z tak malého obličeje dívat tak velká bytost, hluboká, křehká a citlivá, a přitom tak silná a odvážná? A co je tedy vůbec můj úkol mámy? Co mám dělat, aby taková zůstala?

Léto 2009

Máme čtyřletou Ester v Montessori školce, kde něco schází. A roční Alex, která za ní utíká. Po letech novinařiny a pak mateřské dělám konzultantku v PR, toho času pro jednu politickou stranu. Je mi z toho zle. A můj muž Vojta už nemůže vydržet mé každovečerní snění: „Seženu ti úvěr, hlavně už mlč.“

Na podzim máme ten pravý pohádkový dům s okny do lesa. Půl roku pak běhám s metrem, přeměřuju děti kamarádů a hledám dokonale malý nábytek, aby na všechno dosáhly. V lednu 2010 otevíráme.

První skutečný klient se jmenuje Filip, je mu rok a půl a pořád se mnou chodí za ruku. Po dvou měsících poprvé přejde sám přes třídu vyhodit kapesníček. Ten vítězoslavný pohled si pořád pamatuju.

Zůstane s námi do 5. třídy, pak jde na gymnázium, přeroste mě o hlavu a nejšťastnější je, když hraje na saxofon. Některé jeho kamarády vídám každý den až do devítky. Diskutujeme o smyslu života, společnosti, politice a lidských právech, učím je odmocniny a funkce a oni mě sociální sítě.

A občas se mi před očima mihnou jejich dvouleté obrazy. Ti dnešní skoro dospělí v nich byli už tehdy. Mám neskutečnou radost, že se nevytratili, že čím dál víc září.

P.S.: Děkuju našim vrbičkám Ester a Alex a všem ostatním dětem, které jsem kdy potkala, za všechno, co mě naučily. A děkuju svému muži Vojtovi Vrbovi, že se mnou každý těžký začátek vydržel a dodnes mi stojí v zádech.

Jaro 2014

Chystáme základní školu, už se nechceme každý rok loučit s předškoláky. První zápis proběhne tak, jak se pak nese celý rok: šifrovací hrou v hrnčířských lukách cestou zpět časem přes Karla IV., starověký Řím a Egypt až do pravěku. Kamenná busta Tutanchamona, kterou jsme tehdy vykopali, na nás dodnes kouká z dějepisné police.

S prvními prvňáčky se učíme číst, psát a počítat skrze příběhy o Velkém třesku, vzniku Země, vývoji života na Zemi a příchodu lidí. Jde to neuvěřitelně lehce a přirozeně. Vesmír je zaujme natolik, že se během měsíce naučí velké dělení, aby mohli vymalovat třídu planetami v přesně přepočtených vzdálenostech.

Náš první rok připomíná domškolu. Jedenáct šťastných dětí, nadšení rodiče a nekonečné louky za domem. Největší dobrodružství se odehrávají při lezení na vrbu a přeskakování potůčku a jeho hlubokých ramen. Bahno je všudypřítomným znakem dobývání divočiny.

Na malé tabulky píšeme abecedu a anglicky se učíme od šestiletého Dana s lišáckým úsměvem, třeťáka Toma, který ovládá mandarínštinu, a Montessori učitele a filozofa Vishua, který mluví jazykem Bhagavadgíty.

O přestávkách poslouchám Ninu, jak jednou tohle bude škola se studentským podnikáním, bydlením a mini farmou, kde se dospívající realizují skrze skutečné projekty a práci, která jim pomůže budovat sebehodnotu a nezávislost.

Jsem z té vize nadšený a plánuju si komunitní bydlení a permakulturní zahrádku. Jediný problém bude starost o zvířata přes prázdniny, protože určitě chceme cestovat. Je to celé krásné, šílené a moc nevěřím, že se to povede, ale chci toho být součástí.

Květen 2022

Končí náš osmý školní rok, od „velkého třesku“ uběhly roky světelné. Přijde mi neuvěřitelné, jak moc jsme všichni vyrostli. S dětmi, co už nejsou děti, je někdy pořádně těžké držet krok, obzvlášť při skejtování na asfaltce u lesa.

Právě oni nás teď nejvíc posouvají a nosí nové inspirace a témata, nesnáze dospívání nás, mladých demokratických systémů, světa. Přežili jsme pandemii na online, po bytech, na statku.

Absolvovali jsme nové Montessori kurzy pro práci s dospívajícími a propojili se se zahraničím. Čeká nás první Erasmus v Portugalsku. A hlavně změna, po které naši nejstarší už opravdu touží: studium, práce a občas i bydlení v novém místě, které bude jen jejich.

Neodmyslitelnou součástí naší školní kultury je růst, překonávání překážek a hlad po nových řešeních a nejvyšší možné kvalitě. Jsem obrovsky pyšný na naše nejstarší studenty, kteří dozrávají v úžasně silné a všestranné osobnosti se zdravě sebekritickým náhledem a kteří dalece přesahují svůj věkový průměr jako samostatně myslící bytosti. To oni dávají všemu tomu snažení a zápolení smysl.